sreda, 20.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 15:10

Na pumpama biogorivo samo iz uvoza

Iako se nova vrsta derivata uvodi da bi se smanjila zavisnost od uvoza, Srbija nema domaću proizvodnju biogoriva
Autor: Jasna Petrović-Stojanovićsreda, 06.11.2019. u 22:55
(Фото А. Васиљевић)

Od 1. januara 2021. godine počinje primena Uredbe o udelu biogoriva na tržištu, tako da bi na pumpama u Srbiji trebalo da počne prodaja benzina sa dodatim bioetanolom, ili evrodizela sa dodatim biodizelom. Reč je o gorivu koje vozači već uveliko toče u zemljama Evropske unije. Mada će i benzin i dizel nositi dosadašnje nazive, tada bi trebalo da budu uvedene i dodatne oznaka na pumpama, koje će ukazivati na procenat biogoriva koje je namešano u odgovarajući derivat nafte.

Kad je reč o gorivu, vozače najviše interesuje koliko će ono koštati i da li će proizvođači i uvoznici derivata nafte troškove ove nove obaveze preneti na kupce.

– Vlada će voditi računa da ne dođe do povećanja cena goriva, što predviđa i uredba u kojoj piše da će se „prilikom određivanja obavezujućeg udela voditi računa o ekonomskim mogućnostima”. Prvobitni obavezujući udeli biogoriva biće veoma simbolični, s obzirom na to da ovaj sistem do sada nije postojao kod nas – kaže u razgovoru za „Politiku” prof. Miloš Banjac, pomoćnik ministra energetike.

S druge strane, Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da će naftne kompanije svakako morati da uzmu u obzir rast troškova zbog uvođenja obaveze namešavanja biogoriva, tako da se na rast cena ova novina neće odraziti samo ako država uvede meru kojom će kompenzovati obavezu uvođenja ove daleko skuplje komponente.

Podatak o udelu od 10 odsto zelene energije, koji Srbija ima obavezu da uvede kad je reč o saobraćaju, odnosi se na sve obnovljive izvore, ne samo na biogoriva, kaže Banjac. Obavezni udeo biogoriva koji će proizvođači i uvoznici derivata nafte morati da iznesu na tržište propisaće se najkasnije do oktobra sledeće godine za period od naredne tri godine, uzimajući u obzir ekonomske mogućnosti i planiranu dinamiku povećanja udela biogoriva.

Iako je jedan od ciljeva uvođenja biogoriva na pumpe da se smanji zavisnost od uvoza goriva, nelogično je da se uredba donosi, a da pritom u našoj zemlji ne postoji domaća proizvodnja biogoriva, što znači da će ono ipak morati da se uvozi. Postavlja se pitanje mora li Srbija po svaku cenu da prati i ispunjava evropske energetske propise, a da za to ne postoji ni minimum uslova.

Mićović kaže da za sada u Srbiji imamo jednu licenciranu kompaniju za proizvodnju biogoriva, dok licencu za namešavanje biogoriva imaju dve, što svakako nije dovoljno da se podmire domaće potrebe, pa će se zbog toga, ali i radi ekonomičnosti poslovanja, delom uvoziti gorivo sa već namešanom biokomponentom. U pojedinim zemljama EU proizvodnja zadovoljava potrebe, ali većina zemalja deo biogoriva uvozi. Ne očekuje da bi ovde moglo doći do unosnog šverca biokomponenti – kakav je slučaj bio 2013. godine, kada se masovno zloupotrebljavao biodizel na koji se tada nije naplaćivala akciza – zbog toga što je biodizel i do dva puta skuplji od dizela dobijenog iz nafte, kao i zbog činjenice da se na biodizel odmah pri uvozu plaća akciza, pa nema prostora za malverzacije.

Banjac kaže da je prepušteno kompanijama da na osnovu svojih poslovnih planova odluče na koji način će doći do biokomponenti. Srpski potencijal za proizvodnju biogoriva koja ispunjavaju kriterijume održivosti u ovom trenutku nije poznat. Biogorivo će moći da se pojavi na tržištu samo namešano, a na pitanje da li će se i na ovu vrstu ekološkog goriva plaćati akciza kaže da se „stimulacija potrošnje ne podstiče akcizom”.

Opcija proizvodnje biodizela je da se on pravi i u manjim sistemima, gde bi se kao sirovina koristilo otpadno jestivo ulje iz restorana i industrije hrane, ali je procena da bi to moglo da zadovolji samo mali deo potreba.

Mićović je posebno ukazao da je pokretanje domaće proizvodnje biogoriva, koliko god to bio mali procenat ukupne potrošnje, prilika da se za toliko smanji energetska zavisnost zemlje od uvoza, odnosno poveća bezbednost snabdevanja. Nažalost, Srbija nema dovoljno kapaciteta za proizvodnju biogoriva koje može da se koristi u ove svrhe. Posebno treba imati u vidu da ne postoje postrojenja za proizvodnju biogoriva iz biomase druge generacije, kao i da je gotovo već isteklo vreme za dostizanje zahtevnog cilja od 10 odsto biogoriva u saobraćaju, tako da ćemo nekoliko narednih godina biti primorani da uvozimo biogorivo, koje je, naglašava Mićović, daleko skuplje od bilo kojeg derivata nafte, pa će odliv deviza biti zapravo veći.


Komentari6
71925
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

BMW
Na novim BMW autima, kad otvorite poklopac za gorivo, na unutrasnjoj strani pise "nemojte sipati bio-dizel". Nisam se nikad zapitao zasto, ali nisam ga ni sipao.
milan
U Srbiji kod Šida je svojevreneno otvorena super moderna rafinerija za proizvodnju biodizela.. Autobusi gradskog prevoza u Novom Sadu su koristili to bio gorivo i stitili Novosađane od trovanja i zagađenja . Nesto kasnije je proizvodnja ukinuta jel je gorivo bilo duplo skuplje od stetnog uvoznog dizela. Ekonomija je presudila ali i EU. propisana je potrosnja od 10% bio dizela u ukupnoj masi dizela prodatoj u zemlji. Ko zeli u EU MORA DA JE ISPOSTUJE..
Selo
Ozbiljnije kolicine biogoriva mogu se dobiti jedino iz uljane repice. Kod nas povrsine pod ovom kulturom variraju od 40 ha (2014) do 40000 ha zavisno od jesenje vlage u vreme nicanja. Nismo mi region uljane repice... Uspe jednom u 3 god.
Михајло Хованец
Не видим ни један разлог да се нееконмски уводи био гориво само да би се додворило ЕУ. То треба оставити када се и ако се озбиљно разговара о приступу. Дотле треба радити и развијати домаћу производњу тако да био компонента постане приближно исте цене или јефтинија од производње или куповине нафте. То све треба посматрати само економски. Стрњика и друге облике био масе имамо више него довољно па развијмо технологију.
milan
Upotreba bio goriva nije dodvoravanje EU nego nasusna potreba da se smanji zagađenje vazduha,voda i zemlje koje je u Srbiji najvece u Evropi. Ekologija ne moze da se posmatra ekonomski ,ona nema cenu i jako je skupa kad je zdravlje stanovnistva u pitanju.
Preporučujem 2
milan
Nisi shvatio.. To je jedan od uslova EU za pristupane razgovore. Bio gorivo smanjuje zagađenje a Srbija je jedan od najvecih zagađivaca u Evropi.
Preporučujem 2

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja