уторак, 21.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:36

И „Убер” жели у Србију

Приликом обављања превоза путника у градским условима мора да се поштује закон, кажу у Министарству саобраћаја
Аутор: Јована Рабреновићсубота, 11.01.2020. у 20:00
Октобарски протест таксиста у престоници (Фото А. Васиљевић)

Након што је у Србији почео да ради „КарГо” и „Убер” је стигао у нашу земљу. Многи таксисти, и то не само у Београду, добили су понуду да путнике превозе преко апликације „гомобајл”, домаће варијанте „Убера”. Понуда је стигла преко црногорског сајта повезите.ме и то од фирме чија је адреса у Бирмингему. У понуди возачима наведено је неколико пакета зависно од тога да ли имају до 200, 500, 1.000 и више од 1.000 евра прихода месечно.

У доласку „Убера” у Србију многи већ виде сценарио из октобра прошле године када су незадовољни таксисти безмало две седмице блокирали центар престонице. А да ли је долазак известан?

Владо Булатовић, председник удружења таксиста „Ситаб”, потврђује за „Политику” да су његове колеге добиле поменуту понуду и каже да протест није решење.

– Проблем је што се не поштује Закон о превозу путника у друмском саобраћају који је донет средином новембра 2018. године. Те апликације и превозници функционишу као удружења грађана, а није функција удружења грађана да обављају привредну делатност и наплаћују услуге. Ваљда је логично да то раде привредна друштва. Обратили смо се Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и тражимо да се организује састанак радне групе да видимо како се закон примењује, јер сви знамо какво је стање на улици и какви су резултати рада инспекције. Закон не спроводи ни инспекција, ни комунална полиција према онима који као удружења грађана превозе путнике. Према таксистима је рестриктиван, а на ове друге, који раде исти посао и по ценама мимо прописаних, се не примењује – каже Булатовић.

Пре неколико дана ступила је на снагу уредба о субвенционисању набавке такси возила по којој таксисти добијају 8.000 евра у динарској противвредности за ново возило које не кошта мање од 13.000 евра. Један од услова је да су измирили пореске обавезе или закључили уговор о репрограму, с тим да им порески дуг није већи од 500.000 динара.

Председник „Ситаба” каже да је уредба о субвенционисању набавке возила сјајна ствар, јер ће се тако обновити иначе стари возни парк таксиста, али тврди да им ни то неће помоћи, јер им промет опада.

А Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре нема никакве информације о доласку било које нове компаније која би се бавила таквом врстом пружања услуга као што је „Убер”, каже помоћник министра за саобраћај Саша Стојановић за Танјуг. Ниједна компанија која се бави делатношћу транспорта нема обавезу да се пријављује Министарству, али уколико желе да се баве превозом путника или ствари, законом је прописана процедура и морају да поднесу захтев за лиценцу. Последњи контакт лично је имао, каже, пре три године када је разговарао са представницима „Убера” за југоисточну Европу. Они су, додаје, тада тражили информације и појашњења о законским оквирима и условима обављања делатности превоза путника у Србији, када им је објашњено да, као и данас, превоз путника може да се врши само уз поседовање одговарајуће лиценце и могу се користити искључиво професионални, односно лиценцирани возачи.

– Ништа се од тада није променило у том смислу. Званично, то је једина комуникација која је била са представницима „Убера” пре три године и нико нам се од тада није обраћао – навео је Стојановић.

Упитан да ли би евентуални долазак такве нове компаније у Србију довео до поновног незадовољства таксиста, Стојановић одговара да није реч о томе да ли ће се таксисти бунити или не, него да свако ко жели да обавља превоз путника у градским условима мора да поштује закон.

Србија, каже, својим Законом о превозу путника није испред ни иза решења која постоје у Европи јер, наглашава, нико не може да обавља делатност без одобрења, односно лиценце.

– Једино по чему су најразвијеније европске земље, као што су Немачка и Енглеска, на том пољу у предности над Србијом, јесу прве судске пресуде које су донесене и које забрањују пословање компанија, конкретно „Убера”, и у Лондону и у седам немачких градова – рекао је Стојановић.

Упитан шта се дешава са „КарГоом”, Стојановић каже да не прати њихов рад.

– Они су се маркетиншки вешто позиционирали, пре свега на медијском тржишту Србије. Очигледно је да имају озбиљну подршку, финансијску пре свега. Министарство је урадило све што је у оквиру наше надлежности прописане законом, поднете су кривичне пријаве – рекао је и додао да очекује да порески органи и тужилаштво ураде свој део посла у складу са законом: – Надам се да ће тај случај добити епилог на суду неком одговарајућом судском пресудом.

 „КарГо”: конкуренција смета само картелима

Александар Вучић, председник Удружења грађана „КарГо”, за „Политику” каже да они подржавају долазак било које стране фирме, апликације или сервиса, јер је конкуренција најбоља за грађане Србије.

– Конкуренција смета само картелима који желе затворено тржиште, а тиме и затворену земљу. Оно што ради такси картел је исто као када би поштари протестовали против електронске поште. Ми смо морали да променимо свој модел и нисмо доступни свим грађанима, већ само члановима удружења. Као удружење грађана, не само да спајамо своје чланове, омогућавамо иновативну помоћ на путу, већ се залажемо за принципе слободне привреде и владавине права – каже Вучић.


Коментари22
49cb5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zaliv.net
Podrska za sve strane prevoznike pa i Uber. Dosta je bilo vise sa monopolom taksista, neljubazni su, kradu, losa vozila...konkurencija i sve se izleci a ovi koji su protiv konkurencije najvise vriste jer ocigledno zele leba bez motike.
Maya
Uber nije dobio dozvolu rada u Švajcarskoj jer ne poštuje prava radnika koje predviđa zakon i proces na sudu je uber izgubio. Firme u CH moraju svojim radnicima plaćati osiguranje za nesreću na radu i van rada, 50% drugog stuba tkz. penzijsku kasu, a to uber ne čini. Potrošačima je važno da mogu dobiti jeftinu uslugu, ne pitaju dalje. Uber-ovi vlasnici sjede u San Francisco Silicon Valley, njih interesuje samo njihov džep. Uber ima uspjeha u zemljama gdje ne postoje prava radnika.
Јарузелски
Дођем авионом у Варшаву, Букурешт или Кијев. Позовем преко бесплатне аеродромске вај-фај мреже Убер, возило дође за 3 до 5 минута и у центру сам за цену од 10 - 15 евра. Дођем авионом у Београд и дивљи таксисти вуку за рукав и возе за 50 до 100 евра до центра или обични таксисти за 20 или више евра. Наш закон нити је добар нити функционише јер ставља таксисте у монополистички положај а дивљаци харају аеродромом, код ТЦ Ушће, Бетон хале, Теразија итд. Зато Србији треба и Убер и Болт и Кар Го.
srb
Srbija zemlja cuda a Srbi cudo od naroda! Sto bi rekao Jurican iz RH kada ja budem predsednik korupcija svima a ne samo njima! Uber je propao gde god se pojavio po EU pa je dosao i red na Srbiju, tugo moja od kog sam jadan roda ???
Ирена
Posle odluke da taksistima od para svih nas isplate po 8000 evra, ja u taksi sigurno neću više sesti. Prema tome, ko god da dođe da im konkuriše za mene je dobrodošao! Na dan kada je doneta ta odluka, instalirala sam aplikaciju za Cargo i redovno koristim njihove sluge. Imam samo reči hvale! Jeftinije je, vozači su ljubazni i kulturni, niko vas ne pita dokle se vozite... Nikada nisam doživela ni najmanju neprijatnost.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /
Колумна недеље

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља