петак, 15.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:48

Сутра годину дана од првих такси, штете немерљиве

петак, 08.11.2019. у 11:14
Приштина (Фото А. Васиљевић)

Сутра је тачно годину дана како су на снагу ступиле таксе Приштине на српску робу најпре у износу од 10 одсто, а кроз 12 дана и целих 100 одсто, а та мера нанела је велику економску штету са обе стране административне линије, али још више - политичку, будући да је блокирала дијалог Београда и Приштине.

Приштина се на тај потез одлучила након што је претрпела фијаско одбијањем чланства у Интерполу, на заседању Генералне скупштине те међународне полицијске организације, у Дубаију, преноси Танјуг.

Иако су економски ефекти знатни, јасно је од почетка да није реч о економској, већ о пар екселанс политичкој мери.

Идеја је била да се Београд примора да заустави „кампању” Београда за повлачење признања самопроглашене косовске независности, али је током ових годину дана таква дипломатска активност Србије дала резултат у виду 15 земаља које су повукле признање тзв. Косова.

Таксе су, међутим, блокирале дијалог, али је Приштина остала упорна, иако су Брисел и Вашингтон најпре, а потом и и готово цела међународна заједница, тражили њихово укидање, очекујући, истовремено, да Београд заустави напоре на повлачењу признања.

Бивши косовски премијер, Рамуш Харадинај, поручио је пре неки дан свом могућем наследнику Аљбину Куртију да би укидање те мере према Београду, без претходног признања косовске независности, била „катастрофална политичка грешка”.

Курти ових дана поручује да од такси не одустаје, шта више - најављује реципроцитет у односима с Београдом, те очекује не само обустављање активности на повлачењу признања, већ, како најављује, низ других ствари.

На терену свакодневнице, штета коју трпе грађани са обе стране административне линије је видљива, посебно кад је реч о Србима са севера КиМ, који су остали без низа производа из централне Србије, којима су се до тада снабдевали, иако се држава организовала и настојала да умањи штету.

Након девет месеци од увођења те мере из централне Србије на косовску територију је испоручено мање робе у вредности од 280.800.000 евра, а данас је тај износ значајно већи.

На дневном нивоу то је износ од 1.075.000 евра.

До увођења такси из централне Србије на косовском тржишту пласирано је робе у вредности 440 милиона евра годишње, а у овој години би тај износ вероватно премашио пола милиона евра.

Упркос томе, Београд није прибегао контрамерама само због судбине људи који живе на косовској територији, јер тешко би било наћи меру која би могла да погоди једну етничку заједницу.

Тим Међународног монетарног фонда који је у међувремену боравио у Приштини, оценио је да су уведене таксе повећале цену потрошачке корпе грађана на целој косовској територији, нарочито прехрамбених производа, што је утицало на домаћинства са нижим приходима.

И председник косовске Привредне коморе, Сафет Грџаљију је раније изјавио да због уведених такси на робу из централне Србије највећи губитак трпи Косово, прецизирајући да би сви српски производи могли да се замене производима из ЕУ, али, како је додао, нико данас не говори о томе да је мудрост пословања имати што мање трошкове.

„Ако један камион било које сировине увеземо из Србије - највиша цена је 500 евра, а за исту робу из Италије или Немачке транспорт је 2.800 евра, па се поставља питање ко је ту директно погођен. То су произвођачи. Ако је произвођач погођен то директно утиче на потрошача и конкурентску способност у региону”, рекао је тада Грџаљију.


Коментари4
4a962
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zeljko
Таксе нису укинуте а Срби на Косову и даље живи, болнице раде, трговине раде...То ми се нешто разликује од оне пропаганде српских званичника од пре годину дана!!!
marinko rodić
Svi samo pričaju o velikoj, ogromnoj šteti za privredu Republike Srbije. Nikada nisam čuo ni video, nikakav konkretan račun. Sve nekakva parola. Mi odavno, kao država ne posedujemo ništa od proizvođačkih preduzeća. Sve smo prodali, pa valjda ti stranci koji su sve otkupili od vode, zemlje, prerađivačke industrije itd. trpe štetu. Ako pričamo o radnim mestima, pa mi nemamo nezaposlenih. Nama je potreban uvoz radne snage. Plaši me moguća trgovačka varijanta " ukidanje takse za nešto ".
Јованка Вождовчанка
Али, таман посла да Србија уведе било какве контрамере! Ако на КиМ живе Срби, и у Србији, у Прешеву и Бујановцу, живе Албанци. Мука ми је више да читам и слушам о штети коју Србија трпи због ових такси.
srki s
a šta ono Srbija traži da prihvati "kompromis"-dogovor sa Kosovom?Nešto?Nešto al nije rečeno šta.Šta je to nešto???Nešto?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља