субота, 19.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:22

Гаранција на славине два месеца – уместо две године

Трговци санитаријама у ОТЦ Нови Београд увели нова правила којима обмањују потрошаче
Аутор: Ј. Антељ – И. Албуновићсреда, 09.10.2019. у 22:55
(Фото Пиксабеј)

Ова славина је јефтинија, али за њу имамо гаранцију само 60 дана. Такве услове нам даје произвођач из Турске, али имате и ове скупље, за које је гаранција дужа – годину дана, објашњавала је радница у једној од продавница санитарија у Отвореном тржном центру на Новом Београду. На опаску купца да гаранција, односно саобразност, не може да буде краћа од две године, колико Закон о заштити потрошача предвиђа, она није одустајала. Упорно је тврдила да дужину гаранције одређује произвођач и да трговац с тим нема никакве везе. Ово је само један од примера и ситуација с којима се купци у Србији често сусрећу.

Иако је у важећим прописима јасно дефинисано која права купац по закону има две године од куповине, многи то не знају, па се жале тек пошто имају проблем с производом и не успеју да га рекламирају.

Како кажу у Министарству трговине, ни после пет година, колико је на снази важећи закон, купци не праве разлику између саобразности и гаранције. Саобразност траје две године од куповине и она подразумева да је производ одговарајућих карактеристика и квалитета. Гаранција мора бити у писаном или електронском облику, са свим подацима о производу. Гаранција се купцу даје после друге године (уколико је предвиђена).

Србија ће до краја године, како је најављено, добити нов Закон о заштити потрошача, а једна од главних промена је то да се уводи вансудско решавање потрошачких приговора. Потрошачима ће тако на располагању бити лиценцирани правници који су едуковани да воде овакве спорове. Иначе, управо ова промена у закону требало би да донесе и промене у пракси, попут ситуација у којима трговац једноставно не прихвата рекламацију или је одбија уз неоправдана образложења.

– У случају несаобразности производа купци се обраћају трговцу, ако не успеју или нису задовољни одговором на рекламацију, могу то исто да покушају преко организације за заштиту потрошача. Ако ни то не успе, закон ће им пружити следећи ниво заштите, а то је да покушају да се договоре с трговцем. Уколико и то не помогне, незадовољни купац (с оправданом рекламацијом) може да тужи трговца и уђе у судски спор – каже Вишња Ракић, помоћник министра за заштиту потрошача и додаје да ће се брисати горња граница вредности спора који се може рештити вансудски.

На питање колико оваквих примедби потрошача добијају и коме купци који не остваре своја права могу да се жале, наша саговорница каже да је ово довођење потрошача у заблуду, јер у закону не постоји рок од 60 дана за подношење рекламације.

– Купац у овом случају може да се обрати потрошачкој организацији, а уколико ни на тај начин не реши проблем, подноси пријаву тржишној инспекцији. По овој пријави следи инспекцијски надзор који се обавља без најаве – објашњава Ракићева. Инспекција реагује по пријави и утврђује да ли је било неправилности које пријављује потрошач, али такође има право да контролу прошири уколико утврди да постоје и неке додатне неправилности, каже помоћник министра за „Потрошач”.

Према њеним речима, сваки производ који се купи мора бити саобразан две године. Код санитарија чак мора да постоји и упутство како се монтира. Купац мора да добије декларисан производ. Ракићева наглашава да купци обавезно инсистирају на фискалном рачуну, без обзира на то да ли је производ купљен на бувљаку или у радњи, јер само уз рачун могу да уложе рекламацију.


Коментари13
cf0ce
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

John
"да купци обавезно инсистирају на фискалном рачуну" I obavezno - iskopirajte račun. Hoće onaj fiskalni isečak da izbledi posle nekog vremena
milan
Nije ni vazno kolika je garancija na slavinu. Ako vam se ne sviđa ,kupite novu. Problem je kad u Srbiji kupite auto sa garancijom od pet godina a posle godinu dana zapadate u neresive tehnicke probleme i kvarove koje vesti trgovci na sve nacine izbegavaju da poprave ili ne daj boze zamene auto. Srbi nikad nece postati građani Evrope. Zato nam Evropa postavlja osnovne obaveze za pristupanje EU. VLADAVINA PRAVA..
Gorrn
Aha, tu vladavinu prava smo videli 2014. godine kada je u Hrvatskoj donesen zakon o istopolnom partnerstvu iako je na referendumu 65-70% građana Hrvatske reklo NE istopolnom partnerstvu i reklo DA izmeni ustava tako da se brak definiše kao isključiva zajednica muškarca i žene. Cela EUropa je samo jedna šarena laža u kojoj se navodno poštuju neka prava, a u suštini se sprovode zakoni koji odgovaraju centru moći koji se nalazi u Vašingtonu.
Препоручујем 13
Срба
Ће се усрећимо и са тим “лиценцираним продавцима”- као и са лиценцираним уоравницима зграда, нотарима, извршитељима, катастром који ради кад му се прохте..... Далеко смо ми још од ЕУ.
Боривоје Банковић
Народ не прави разлику између "саобразности" и "гаранције"? Ц-ц-ц-ц... какав данак незнању. "Саобразност", ако је вероватни речнику Матице српске значи "особина онога што је саобразно чему, прилагођеност" док је гаранција или гарантија "јемство, осигурање". А у Србији је и једно и друго млаћење празне сламе које штити трговце а не народ. Зашто плаћамо тржишну инспекцију ако треба да нас штите невладине организације у којима се нико не јавља на телефон?
Alen
Pa gde je služba za zaštitu potrošača i inspekcija? Zatajili negde..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља