среда, 16.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55
ЕКСКЛУЗИВНО ЗА „ПОЛИТИКУ” ИЗ МУП-а СРБИЈЕ: СВЕ О „ПАМЕТНИМ” КАМЕРАМА

Приватност грађана неће бити угрожена

Аутор: Данијела Вукосављевићпонедељак, 07.10.2019. у 22:55
(Фото А. Васиљевић)

Применом интелигентних камера са софтвером за откривање и препознавање лица људи и регистарских таблица возила које ће бити постављене на 800 локација у Београду неће бити угрожена приватност грађана, тврде у МУП-у Србије за „Политику”.

Тренутно је завршена прва фаза овог пројекта током које су монтиране камере с бољом резолуцијом на 60 локација. Реч је, кажу, о замени старих камера постављених још 2009. године за потребе Универзијаде. На нових 800 локација камере ће тек бити постављене до краја следеће године. Иако се у медијима барата податком од 1.000, тачан број камера још није познат. Он ће зависити од процене за сваку одређену локацију.

Све ове камере имаће могућност препознавања лица и анализу понашања људи. Овај систем, како сазнајемо, још није успостављен.

Још када су почетком године челници МУП-а Србије најавили њихову примену – полемика о овој теми не јењава. Питање око којег се укрштају копља је да ли предност дати безбедности грађана или њиховој приватности, за коју део јавности сматра да ће бити нарушена.

„МУП је пре 15 дана поверенику за заштиту података о личности послао документ Процена утицаја обраде података о личности коришћењем система видео-надзора”, откривају у овом министарству, наводећи да одговор чекају. Овај документ садржи и детаље у вези с откривањем и препознавањем лица људи и анализом понашања.

Противници интелигентног система видео-надзора сумњају у поузданост овакве технологије и сматрају да је он подложан злоупотребама у смислу чувања и увида у податке добијене на овај начин. С друге стране, у МУП-у тврде да употреба новог система видео-надзора ни на који начин не може да угрози приватност грађана, као и да је систем апсолутно заштићен од било какве врсте злоупотреба. Базе и сервери на којима се чувају подаци налазе се у згради МУП-а, осигурани и заштићени, искључени са свих спољних система комуникације. Како наглашавају, видео-надзору се не може приступити путем интернета.

„Систем је спроведен оптичком мрежом која је потпуно изолована од интернета и налази се у власништву МУП-а”, наводе у овом министарству.

Систему ће моћи да приступе само корисници који имају креиран налог. Прецизније, сваки полицајац ће имати посебну персонализовану картицу за приступ, тако да ће у сваком моменту бити познато ко је, када и због чега приступио.

„Биће дефинисани нивои могућности приступа према броју камера које корисници могу да прате, управљању њима и изузимању снимака са система. Свако изузимање, прегледање, копирање и умножавање видео и аудио записа биће забележено у посебној евиденцији, која садржи: назив организационе јединице за чије потребе је обављен увид или направљена копија, идентификацију система за видео-акустичко снимање, број захтева, име и презиме полицајца који је био надлежан”, објашњавају у МУП-у.

Нови систем видео-надзора, тврде у МУП-у, допринеће ефикаснијем расветљавању кривичних дела, утврђивању околности саобраћајних незгода и олакшаће евиденцију и процесуирање прекршаја.

(Фото Пиксабеј)

„Камере бележе ситуацију у реалном времену, а поседују инфраред рефлекторе које побољшавају квалитет видео-материјала у ноћним условима. Интелигентни систем видео-надзора омогућује контролу појединих саобраћајница и безбедносно занимљивих локација у Београду. Може да примени и видео-анализу информација у реалном времену или на снимљеном видео-материјалу, може брзо да обради видео, и да извуче информације о објекту”, објашњавају у министарству.

Једна од најважнијих чињеница је да се на овај начин могу креирати различите врсте база података. Рецимо, с регистарским ознакама возила украдених или по неком другом основу тражених возила. Тако да, када на одређеној локацији систем препозна регистарске таблице, он ће их у реалном времену упоредити с подацима у бази.

„Када систем, у том случају, пријави аларм, он се прослеђује надлежној полицијској јединици с информацијама о локацији и времену где је возило препознато”, наводе у МУП-у и додају да ће то допринети ефикаснијем раду полиције.

То ће бити могуће и када је реч о другим кривичним делима, убиствима, тероризму, насиљу.... У будућности је, по овом основу, могућа сарадња и с полицијама у региону, Европи и свету. То подразумева и коришћење актуелних Интерполових и Европолових база података.

На основу паметних камера биће могуће реконструисање кретања, прикупљање сазнања о учесницима кривичног дела, њихова идентификација и дефинисање улоге у извршењу.

„Основна сврха видео-надзора у криминалистичком смислу је могућност изузимања видео-материјала са система видео-надзора и коришћење као доказног материјала у поступку”, тврде у МУП-у.

Превентивни аспект система видео-надзора се првенствено односи на заштиту од разбојништава и тешких крађа.

„Присуство камера представља и психолошки ефекат у зонама попут паркова, подземних пролаза. Камере су значајне и када је реч о подизању нивоа безбедности деце у околини школа, у смислу да је могуће регистровати покушаје и спречити продају наркотика, обезбедити доказе о инцидентима. Такође, могућа је превенција вршњачког насиља, сузбијање вандализма, уочавање сумњивих активности које се могу довести у везу с покушајем отмице”, оцењују у МУП-у.

Иако је компанија „Хуавеј”, како су објавили медији, последњих година суочена с оптужбама САД и појединих европских земаља за индустријску и политичку шпијунажу, то не умањује чињеницу да су паметне камере распрострањене широм света.

У надлежном министарству тврде да се овакав систем видео-надзора примењује у више од 120 држава света, од којих су неке чланице ЕУ попут Италије, Немачке, Мађарске, Пољске и Шпаније. 

„Кантримен” иницирао увођење паметних камера

Видео-снимак „кантримена” после несреће у јулу 2014.  (Фотодокументација „Политике”)

МУП се за пројекат „Безбедан град” и сарадњу с кинеском компанијом „Хуавеј” одлучио после случаја „Кантримен”. Подсетимо, на Луку Јовановића (21), који је 25. јула 2014. године на Бранковом мосту у Београду аутомобилом „кантримен” налетео тада непознати возач који га је усмртио и побегао с лица места. Снимак несреће и возила који су забележиле тадашње камере није био довољан да се утврде околности несреће, а учинилац и возило идентификују. Запис је био толико лош да је полиција једва после два дана, и то на основу других доказа с увиђаја, утврдила о којем је аутомобилу реч. На истрази је, подсећају у МУП-у, дужи временски период, и то даноноћно, било ангажовано 130 полицајаца.

Случај „кантримен” је недељама био на насловним странама, а јавност на ногама све док сада већ осуђени за ово дело Марко Милићев (у марту ове године изашао из затвора након издржане казне) није ухапшен у Кини, и то управо захваљујући интелигентним „паметним” камерама.

„Између МУП-а и компаније ’Хуавеј’ је у децембру 2014. године закључен Меморандум о разумевању, који се односи на предложену сарадњу и кораке које је потребно предузети у погледу реализације пројекта ’Сигурно друштво’. У фебруару 2017. године закључен је Споразум о стратешком партнерству за увођење еЛТЕ технологија и решења за ’Безбедан град’ у системима јавне безбедности”, наводе у министарству унутрашњих послова.

Нове камере за саобраћајне прекршаје још нису постављене

У овој фази пројекта још увек нису постављене нове камере за бележење саобраћајних прекршаја. У наредном периоду планирано је постављање система за аутоматску детекцију прекршаја на око 60 локација у Београду, откривају у МУП-у за „Политику”.

Ранијим увођењем камера на одређеним деоницама путева, раскрсницама и зонама школа, зони успореног саобраћаја, смањен је број саобраћајних незгода и прекршаја, док је у зонама где постоји такозвана жута трака омогућена боља проточност саобраћаја.

Ови системи су се нарочито показали ефикасни код утврђивања одговорности за најтеже саобраћајне прекршаје као што су насилничка вожња, прекорачење дозвољене брзине кретања, пролазак кроз раскрсницу када је светлосним саобраћајним знаком забрањен пролаз, кретање возилом коловозном траком намењеном за кретање возила из супротног смера – нарочито на мостовима и деоницама ауто-путева. Овим системима детектовани су неки од прекршаја који су у јавности изазвали велику пажњу и узнемирење грађана, јер су се учиниоци кретали супротним смером, нарочито на мостовима и деоницама ауто-путева кроз насеља или екстремно великим брзинама.

Такође, уз помоћ видео-надзора, полиција прати проточност саобраћаја и брже реагују када дође до застоја по било ком основу. Осим тога, приликом увиђаја саобраћајних незгода, често се дешава да учесници дају контрадикторне изјаве. Најчешће се, кажу у МУП-у, то дешава код саобраћајних несрећа које су се догодиле у раскрсницама које су регулисане семафорима, када оба учесника тврде да им је пролаз био дозвољен.

„Код оваквих саобраћајних незгода, уколико нема очевидаца, трагова или других доказа који указују на то ко је одговоран, осумњичени остаје некажњен, а оштећени не може да надокнади штету. Међутим, када је све забележено камером, тачно се може утврдити који возач је одговоран за незгоду. Такође, снимак с камера може да помогне у случајевима саобраћајних незгода у којима учесници дају контрадикторне изјаве о томе ко је управљао возилом”, тврде у МУП-у.

Лондон – град с највећим бројем камера

Си­стем камера у Лондону да­ти­ра још од 1986. го­ди­не  (Фото EPA/Andy Rain)

Иако је компанија „Хуавеј”, како су објавили медији, последњих година суочена с оптужбама САД и појединих европских земаља за индустријску и политичку шпијунажу, то не умањује чињеницу да су паметне камере распрострањене широм света.

У надлежном министарству тврде да се овакав систем видео-надзора примењује у више од 120 држава света, од којих су неке чланице ЕУ попут Италије, Немачке, Мађарске, Пољске и Шпаније. Лондон је град с највећим бројем камера. Њихов систем датира још од 1986. године и тренутно полиција у овом граду користи више од два милиона камера. „Примера ради, током 2013. године је полиција у Монтевидеу почела да поставља надзорне камере у одређеним зонама и након годину дана, научна студија је проценила да је стопа криминала у тим зонама опала за више од 20 процената”, наглашавају у МУП-у.


Коментари35
05040
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan Pik-lon
Kad moze "farma'' i ''parovi"' da se prikazuju u dnevnoj sobi i to pred decom,zasto nebi policija snimala sta se dogadja na ulici....???
Auuu "jakih"!
Pregledam sve komentare i ne vidim ni jedno žensko da se protivi ovim kamerama! Muškarci su ovdje nešto slabi! Zbog čega?
Ko se boji snimatelja i zašto?
Kamere treba sve da snimaju, apsolutno sva javna mjesta. Ko je pošten nema se čega bojati! Smetalo bi mi da se snima privatno dvorište ili balkoni. Ali ponekad je i to korisno ako je u pitanju kriminal. Ugrađujem Dashcam jer se mnogi vozači bezobrazno ponašaju, prouzrokuju udes pa pobjegnu. Nažalost, naši ljudi si skloni kriminalu. Zato treba iskoristiti tehniku i sve snimati.
буки
Можемо да прикупимо шта год хоћемо, јер ако су судије и полицајци корумпирани, прикупљени подаци ће служити само за лично богаћење поменутих.
Legionar
Najbolja firma koju Srbin zna da napravi je UDBA.Delta,Karici &Co su nista.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља