недеља, 18.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:04
ПОРТРЕТ БЕЗ РАМА: МАРИНА АБРАМОВИЋ

Звезда перформанса

Аутор: Марија Ђорђевићнедеља, 11.08.2019. у 20:00
Д. Стојановић

Народни хероји Даница и Војин Абрамовић побринули су се да њихова ћерка Марина сваке године слави рођендан 29. новембра на Дан републике. Тек у десетој години Марина Абрамовић (1946) открива да је њен прави рођендан заправо 30. новембра.

Одрастала је у у стану прекопута зграде „Политике”, васпитавана веома строго.

„Међу стварима које су ме највише плашиле одувек је била крв – моја крв. Кад сам била мала, кад би ме мајка и њена сестра тукле, посвуда су ми излазиле модрице, стално ми је ишла крв из носа...”, пише у Марининој биографији.

Крви је касније било много у перформансима ове уметнице: бичевање, урезивање звезде у стомак (Томас липс), рибање крвавих костију (Балкански барок), забијање ножа међу прсте на руци (Ритам 10)...

У Студентском културном центру 1971. године, Марина изводи перформанс „Ритам 5”. На под је поставила дрвени рам у облику петокраке. Шупљи оквир рама напунила је пиљевином, посула бензином и запалила звезду. Исекла је нокте и косу и бацила у пламен. Потом легла у празно средиште конструкције звезде, али је изгубила свест од дима. Спасавају је уметници Гергељ Урком и Радомир Дамњанoвић. Следи низ перформанса из циклуса Ритам сваки на ивици живота и смрти.

У Амстердаму 1975. Марина упознаје немачког уметника Улаја. Аскетски живот започели су у комбију.

„Ишли смо на Сардинију, музли козе у пет ујутру, правили сир, ја сам плела џемпере.” Марина и Улај почетком осамдесетих одлазе у Аустралију како би упознали живот Абориџина. Тамо је замишљена идеја о преласку Кинеског зида, а овај велики подухват (1988) означио је и крај Маринине и Улајеве везе.

После раскида с Улајем Маринина каријера креће самостално.

У Њујорку 2002. извела је перформанс Кућа с погледом на океан – на платформама монтираним уз зидове живела је 12 дана, конзумирајући само филтрирану воду и вршећи све телесне функције наочиглед публике. Платформе су биле повезане с подом мердевинама, али уместо газишта мердевине су имале оштре кухињске ножеве окренуте навише...

Овај перформанс Марине Абрамовић искоришћен је као мотив за једну сцену у серији „Секс и град”.

Марина Абрамовић осмислила је да се њена сахрана одвија истовремено у три града – Њујорку, Амстердаму и Београду – при чему ће само у једном ковчегу бити њено тело, нико неће бити у црнини и сви ће певати „I Did It My Way”.

Круна досадашње Маринине каријере свакако је перформанс „Уметник је присутан”, 2010. године у Музеју модерне уметности у Њујорку, када је уметница више од 700 сати провела седећи на једној столици, а посетиоци су се смењивали преко пута ње да би се у тишини гледали.

Марина Абрамовић, данас светска уметничка звезда, 21. септембра после 44 године имаће самосталну изложбу у Београду у Музеју савремене уметности.


Коментари12
e52c0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

slamkamenac
Sve ovo meni zvuci morbidno. I dokle vise ta rec "performans" koju polupismeni poznavaoci engleskog jezika uporno guraju. Treba da odgledaju komad "Pokondirena tikva".
cena
Pa ako je performans sa magarcem Ministarstvo kulture platilo pre neku godinu oko 100.000 evra, mož misliti koliko košta cela "izložba". Ko je ovde magarac?
Миле Транзиција
Да ли можемо да сазнамо колико грађане Србије (буџет) кошта овај перформанс М.Абрамовић у МСУ?
deda
Bogati i dalje idu u operu, balet, slušaju koncrte klasične muzike, obilaze svetske muzeje i gledaju klasične slike velkih majstora. Imaju pare. Budale. Ostali se duhovno uzdiži i hrane delima Marine avramović i sličnih velikana.
Јој, Сербијо...
Хоће ли деци бити дозвољен улаз да виде ове перформансе?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља