четвртак, 12.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:27
НАЈБРОЈНИЈА АВИЈАТИЧАРСКА ПОРОДИЦА У СРБИЈИ

Летење у генима

Мика Исаковић, прослављени ваздухопловни спортиста, дугогодишњи директор привредне авијације ЈАТ-а, има три сина и једног унука и сви су пилоти
Аутор: Јово Симишићуторак, 30.07.2019. у 20:00
Мирослав Мика Исаковић са победничким пехаром маршала Тита, 1967. (Фотографије из личне архиве)

Није необично да деца настављају путем својих родитеља. Тако су и многи пилоти бар једног од синова „гурнули” у авијацију, љубав према ваздухопловству су гајили од малих ногу, у аероклубовима почињали, углавном, као моделари, прва искуства у летењу стицали на једрилицама, чари самосталног летења осетили у спортским авионима....

Био је то пут којим је прошло чак петоро чланова најуже породице Исаковић: отац Мирослав, синови Младен, Ненад и Велимир и унук Гал. На аеродрому Лисичји јарак Мирослав је упознао своју супругу Бисерку која је била једриличарка и касније стјуардеса у ЈАТ-у. Удаја и рађање деце су је удаљили од летења, али не и од авијације – дуго година је радила као кустос у Музеју ваздухопловства.

Ведар дух

Микина колекција освојених награда

Мирослав Мика Исаковић један је од најуспешнијих спортских пилота у бившој Југославији: државни првак у моторној пилотажи био је чак три пута – 1969, 1971. и 1972. године, добитник је „Пехара маршала Тита”, медаље „Фрањо Клуз”, статуе „Златни орао”, највишег светског ФАИ признања у ваздухопловном спорту.

И данас, у 86. години, Мика је веома активан. Као гост недавно је учествовао на меморијалном турниру „Пилот Михаило Петровић” – авио-релију поводом обележавања годишњице рођења првог српског пилота. Већ следеће недеље на спортском аеродрому Дивци код Ваљева помагао је акцију за обнављање производње једрилица у Србији. Од свега највише импресионирају његов ведар дух, компјутерска меморија и безбројне успомене и приче из света ваздухопловства.

Мика је рођен у свештеничкој породици у Београду 5. септембра 1933. Авио-моделарством је почео да се бави одмах после рата. То га је одвело и у техничку школу „Петар Драпшин” у којој је у оквиру машинског одељења било и једно ваздухопловно.

Био је једриличар, падобранац, моторни пилот, наставник једриличарства и моторне пилотаже, ваздухопловни судија... Са једрилицама – а летео је на 32 типа – имао је 5.100 летова и налетео око 1.850 сати. Као спортски и професионални пилот, од средине 1952. па до 2007, имао је 23.500 летова и налет од око 5.400 сати.

У ЈАТ је дошао половином 1961. Пошто је имао највећи налет, Милисав Семиз, тадашњи шеф пилота, распоредио је Мику у Привредну авијацију. У то време почиње и замена штирмана, авиона које је привредна авијација користила од завршетка рата. Наручени су нови, домаћи, пољопривредни авиони, које је почела да развија фабрика „Утва“, а испитивање на њима је обављао наш саговорник. После два случаја отказивања мотора, када је Исаковић једва преживео, наруџбина је сторнирана и ЈАТ је наручио тада најбоље авионе у пољопривредној авијацији, америчке „грумане”. Као шеф пилота и касније као директор, у Пољопривредној авијацији ЈАТ-а остао је до 1978. Биле су то, истовремено, најбоље године овог колектива који је са 36 авиона годишње обрађивао преко милион хектара, пољопривредних и шумских површина на територији готово целе Југославије, као и у Египту, Тунису, Судану и Алжиру.

У Инспекторат цивилног ваздухопловства прешао је 1980. где је као инспектор остао до 1991. када је пензионисан.

Сва три сина Мике Исаковића су саобраћајни пилоти – капетани. Одрасли у породици ваздухопловаца, на Лисичијем јарку, сурчинском аеродрому и Музеју ваздухопловства, од малих ногу су ушли и заволели свет авијације. И они су почињали као моделари, па једриличари, да би касније прошли кроз ЈАТ-ову пилотску академију.

Најстарији Младен академију је завршио 1983. када је школу у Вршцу уписао средњи син Ненад. Биле су то године када је ЈАТ пролазио кроз велику кризу и када је привремено обустављен пријем нових пилота. Било је то разлог због којег је Младен најпре летео у привредној авијацији, одакле је прешао у Авиогенекс где је стакао звање капетана и летео на боингу 727 и боингу 737-200 широм Европе, Азије и Африке.

Ненад је годину дана након што је завршио академију прихватио посао у словеначкој авио-компанији Адрија, неко време је летео и у Авиогенексу, а када је почео рат у Југославији отиснуо се у свет. Летео је у Турској, Малезији и Индонезији све док није дошао у Дубаји, односно компанију Емирејтс у којој ради последње 22 године. Почео је на боингу 737-300, врло брзо прешао на Б-777, а потом и 787. Већ 15 година је веома успешан инструктор, а од пре две године постао је званични инструктор Боинга. Колика је то част и привилегија говори податак да на овим пословима Боинг ангажује само десетак инструктора.

Ненад је најавио да планира да се врати у Србију и да у Смедеревској Паланци отвори пилотску академију у којој ће будуће пилоте обучавати за летење од једрилице до највећих и најсавременијих путничких авиона.

Најмлађи школован на Оксфорду

За разлику од старије браће, најмлађи Велимир је морао да иде нешто тежим путем. Сам је финансирао своје школовање, уложио доста труда и стрпљења – и стигао их. Већ годинама је на левом – капетанском месту у пилотској кабини – најпре на АТР-у 72, а сада је у Ер Србији капетан на ербасу А-319 и А-320. Такође, дугогодишњи је председник Удружења линијских пилота Србије.

Од деветоро унучади у ваздухопловне воде је за сада упловио Ненадов син Гал који је пилотску школу завршио у Оксфорду, а почео је да лети у Монтенегро ерлајнсу где је са 26 година, на фокеру 100, стекао звање капетана. Тренутно је копилот на боингу 777 у компанији Емирејтс.

Ту се, међутим, не завршава ваздухопловна традиција породице Исаковић. Велимир има пет синова, а ту је и четворо праунучади. Биће ту, верује, још пилота. Како каже деда – прадеда: то им је у генима.

Супруга Бисерка у једрилици „Рода”, при полетању јој помаже Миша Броз, јун 1957.

Инструктор Миши Брозу

Мика Исаковић је као наставник једриличарства од 1957. обучио многе једриличаре из Београда, Суботице, Трстеника, Лесковца… Већ прве године на курс једриличарства на спортском аеродрому Лисичији јарак, поред осталих, пријавио се Миша Броз, син тадашњег председника Југославије. То што је Титов син у летњој ваздухопловној школи, интернатског типа, није имало значаја. Миша је имао обуку као и сви остали полазници, прве летове обавио је на једрилици „рода” која није имала кабину и није имала ништа од инструмената, већ су једриличари њом управљали по осећају, ослањајући се пре свега на чуло слуха – на звук струјања ваздуха око крила и затега. Боравио је са осталима у заједничкој спаваоници, извршавао све дужности, што је подразумевало и чишћење писте, хангара и санитарија. Када је дошло време за полагање испита, за шта је била неопходна писана сагласност оца, инструктор Исаковић и директор школе Богољуб Боћа Вишњић установили су да млади Броз нема потребну очеву сагласност. Уместо Тита сагласност је потписао генерал Жежељ. Правила су, ипак, правила, па је Миша Броз морао да „скокне” до Београда, добије очеву писану сагласност и врати се у Лисичији јарак на испит који је успешно положио.


Коментари1
3ae9f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Петар Јакшић
Свака част Исаковићи.Подсећате ме на петорицу браће Кокинаки који су дали значајан допринос развоју совјетске и руске авијације као војни и као пробни пилоти.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља