петак, 19.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:32

Уметнички драгуљ Лондона упознаће свет

Ремек-дела импресионизма и постимпресионизма из вредне збирке британског Курто института гостују на јесен у Јапану
Аутор: Биљана Лијескићпонедељак, 08.07.2019. у 20:00
Едуар Мане, Бар у Фоли-Бержеру, 1882.

Моне, Мане, Сезан, Дега, Гоген, Сера..., укратко ремек-дела импресионизма и постимпресионизма из вредне збирке Курто института у Лондону кренула су на турнеју и у наредне две године обићи ће свет. Разлог је реконструкција Сомерсет здања у британској престоници, у ком је смештен овај институт, окренут изучавању уметности и излагању. Док радови трају, то је једини начин да ова вредна колекција остане у додиру са јавношћу и буде доступна посетиоцима, да нам пренесе дух једног времена, тежњу да у људима пробуди најсуптилнија естетска осећања и да нам исприча причу о њеном оснивачу.

Они којима је срећа наклоњенa треба да користе свој новац не само за лично уживање, већ и за унапређење и добробит друштва, сматрао је Семјуел Курто (1876–1947), британски индустријалац који се данас цени првенствено као колекционар уметничких ремек-дела из периода импресионизма и постимпресионизма. Током првих деценија 20. века он је тако подстицао љубав Британаца према француској модерној уметности, а инспирисан сликарством писао је и поезију. У познијим годинама одлучио је да донира већи део своје изузетне колекције за нови Институт високог образовања, који носи његово име и представља прву институцију те врсте у Британији, посвећену историји уметности. Институт је отворен 1932. године у Лондону. Поред приватне збирке коју је Курто оставио овој установи, био је основан и Фонд који је захваљујући донацијама прибављао вредна дела за британске музеје.

Крајем прошле године, тек што је почела реконструкција, део ове вредне збирке видела је прво публика у Лондону, у Националној галерији, где ће 25 радова остати у сталној поставци све до поновног отварања Института. Потом су овог пролећа представљена из исте колекције ремек-дела Манеа, Гогена, Монеа, Сезана, Реноара, Тулуз-Лотрека, Писароа, Ван Гога, Модиљанија у изложбеним просторима Фондације Луј Витон у Паризу и то први пут после шест деценија. Био је то прворазредни догађај када је поново усмерена пажња на Семјуела Куртоа, колекционара и филантропа који је и за живота увек желео да буде у сенци и чак је својевремено одбио племићку титулу. Уметничка турнеја његове колекције наставиће се у септембру ове године када око 50 дела путује у Јапан где ће бити представљена прво у Токијском музеју, а потом и у Нагоји и Кобеу. Уочи гостовања у Паризу кустоскиња Института Карен Серес објаснила је да је Курто за своју приватну збирку сакупио око 60 слика и 30 цртежа, бројне принтове и четири скулптуре и да то није велика колекција по броју, али јесте по значају дела.

– Курто је инспирисао својим поступком и друге колекционаре и они су својим донацијама повећали збирку Института на данашњих 600 слика од ренесансе до савременог доба, 8.000 цртежа и 500 скулптура и комада декоративне уметности. Ова збирка је иначе носила назив „Најбоље чувана тајна или скривени драгуљ Лондона”, а овде у Париз су стигла готово сва дела која је Курто донирао Галерији Института. Наравно, много тога је поклањао породици и пријатељима и око четвртине слика са париске изложбе долази из приватних колекција”, истакла је ова кустоскиња током гостовања збирке у Француској.

Шта је било пресудно да се Семјуел Курто окрене уметности? Данас се зна да је за то „криво” једно његово младалачко путовање по Италији са супругом Елизабет, а он сам је потврдио да су га стари мајстори оживели и допринели буђењу његових естетских доживљаја.

– Видео сам дивно мајсторство повезано са јаким емоцијама и самим животом – говорио је после Италије. А када је први пут угледао пејзаже Сезана признао је да је доживео праву магију и да му се тај доживљај касније стално понављао. На крају је у својој збирци имао 11 Сезанових слика и четири акварела.

Пол Сезан, Планина Св. Виктор са великим бором, 1887.

Између 1925. и 1926. купио је своје најскупље слике, „La Loge” Реноара, о којој је после написао песму, и „Бар у Фоли-Бержеру” Манеа. Свако од ова два дела коштало га је око 22.000 фунти. Чувени Ван Гогов „Аутопортрет са завијеним увом” купио је 1928. године за 10.000 фунти. Неколико деценија касније ова дела су вредела многоструко више. Иако је Курто имао саветнике при избору, често их није слушао. Није бирао као интелектуалац, већ је његов одговор на слике био емоционалан и интуитиван и можда зато аутентичнији, кажу кустоси. Колекција слика у Галерији Курто института садржи дела од ренесансе до 20. века, почев од ране италијанске уметности, ремек-дела Питера Бројгела Старијег, Петера Паула Рубенса, ту су већ поменути импресионисти и постимпресионисти. А 20. век је представљен радовима Модиљанија, Матиса, Кандинског и Блумсбери групе, уз немачки експресонизам и модерну британску уметност.

Курто институт за уметност је данас водећи светски центар за проучавање историје уметности и архитектуре. После реконструкције пружиће побољшане садржаје за школе, породице, младе људе и старију популацију. Први пут нови пројекат ће повезати физички Галерију и Институт пружајући студентима директан приступ колекцијама и изложбама у овој установи. Конзерваторски студији, лабораторије и библиотека биће трансформисани по ефикасности у изучавању историје уметности, конзервацији и кустоским праксама. У то је укључен и обиман пројекат дигатилизације.


Коментари2
e56b9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

GoraN
Prilozena Maneova slika mi je jako draga.
imperata
Opstace samo klasicno slikarstvo,u Novom Sadu je A.K.S. "EDUKONS".Posaljite svoje novinare da urade reportazu i da vide sta je pravo slikarstvo.Pozdrav redakciji.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља