недеља, 22.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:39
ИСХРАНА

Научно потврђена веза генетике и гојазности

Постоје и други фактори који утичу на тежину, а на човеку је да се одлучи за здрав начин живота
четвртак, 23.05.2019. у 20:00
Не морате се спремати за олимпијске игре, довољно је то буде нека редовна активност попут шетње, брзог хода, пливања… само изађите напоље и крећите се

Да генетика и гојазност имају неке везе одавно се сумњало. Нова студија Универзитета у Кембриџу, у Великој Британији, коначно је дала одговор на питање које постављају многе особе на дијети: Зашто неке особе могу да једу све што желе и да се никада не угоје?

У студији објављеној почетком године, универзитетски истраживачи у Великој Британији упоредили су ДНК неких 1.600 мршавих (потхрањених) добровољаца, око 2.000 особа са претераном гојазношћу и контролне групе од чак 10.000 особа нормалне тежине.

Користећи генотипске податке, дошло се до закључка да мршаве особе или оне претерано гојазне за свој изглед могу да захвале својим генима. Многе студије су до сада упоређивале варијанте гена гојазних пацијената са пацијентима нормалне телесне тежине, али само две претходне студије истраживале су гене потхрањених особа.

Учесници истраживања морали су да имају индекс телесне масе (БМИ) мањи од 18, да су доброг здравља и да немају никаква медицинска стања или поремећаје у исхрани. Истраживачи су прикупили узорке пљувачке за ДНК анализу. Учесницима су постављена питања о њиховом општем здрављу и начину живота.

Генетика и гојазност, дакле, иду руку-подруку. Међутим генетика није једина ствар која одређује нечију тежину. Постоје и други фактори који нас одређују, а на нама је да их препознамо и колико-толико утичемо да генетика не буде пресудни фактор.

– Треба да избегавате фталате, јер они могу да повећају ризик од добијања на тежини;

– Довољно се хидрирајте, нарочито у топлијем делу године, или ако имате тежу физичку активност;

– Уносите довољно влакана. Она вас чине ситима дуже време и корисна су за одржавање здравог и редовног пражњења црева;

– Уносите пробиотике и пребиотике. Пребиотици попут инулина утичу на здравље бактерија (пробиотика) које су присутне у нашим цревима;

– Кретање, физичка активност. Иако наше технолошки оријентисано друштво не фаворизује да се крећемо, ипак је редовна физичка активност један од битних фактора којима се боримо против генетике. Свакако можете да издвојите бар пола сата дневно сваки радни дан и активирате своје мишиће.

Не морате се спремати за олимпијске игре, довољно је то буде нека редовна активност попут шетње, брзог хода, пливања… само изађите напоље и крећите се. Не мора то да буде ништа напорно – довољно је само да у томе будете редовни.

Одрживи губитак тежине је маратон, а не спринт. Ни за кога није добро да брзо скине 30 килограма, а затим их врати шест месеци касније.

Оно што можете да учините јесте да разговарате са вашим лекаром и нутриционистом и нађете мотивацију за циљ који је пред вама. Разговарајте отворено о хормонима који могу да утичу на вашу тежину, као што су хормони штитасте жлезде, тестостерона и естрогена. Иако студија показује генетску компоненту тежине, здрав начин живота зависи од вас. Зато, ставите свој живот под своју контролу.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари3
40008
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Стеван Марковић - Париз
Mala ispravka. Ne "maraton" već trening za maraton pomaže održavanju normalne težine. ALI TAKOĐE, slično, ne "sprint" već trening za sprint vodi održavanju normalne težine. Dakle i sprint je dobra stvar za smanjenje težine, poštovana gospođo.
Dokazana dijeta
Moj pokojni djed koji je prezivio njemacki logor znao je reci da iz logora niko nije izasao ugojen. Sve ostalo prazna prica, genetika, hormoni, utjeha za gojazne. Manje jesti i vise fizicke aktivnosti.
Azrael
Za odrzivo mrsavljenje nije dovoljno da se umereno krecete cak iako je to redovno. Za skidanje masnih naslaga neophodno je da ulizite daleko vise truda od obicne setnje ili brzog hoda. To moraju biti intenzivnije aktivnosti, a u kojoj meri zavisi od zdravstvenog stanja pojedinca. Zdrav covek bi radi odrzivog resavanja ovog problema trebalo i brze da potrci i odradi trening snage. Ne mora to biti dugotrajna dnevna aktivnost, ali mora biti redovna. Nakon postignutog rezultata, nastaviti aktivno.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља